Ekadaśi jest inną formą Kryszna prasadam i tak jak dziecko może w późniejszym życiu rozwinąć upodobanie do rzeczy, które wcześniej wzbudzały wstręt, tak my być może możemy zachować otwarty umysł, że „może Ekadaśi jest jednak dla mnie”. Ta pokorna ofiara ma cię zainspirować w twoim pociągu do Śri Ekadaśi i być może w lepszym zrozumieniu tego wspaniałego dnia. Dla tych, którzy nie są zaznajomieni z Ekadaśi, wyjaśnimy podstawowe zasady przestrzegania Ekadaśi, a dla tych, którzy są już przyzwyczajeni do praktyk Ekadaśi, zaoferujemy inspirującą historię, tło i dalsze techniki lepszego przestrzegania Śri Ekadaśi.
Czym jest Ekadaśi? Każdego miesiąca są dwa dni Ekadaśi, które są obliczane astronomicznie według Księżyca. Słowo Ekadaśi dosłownie oznacza jedenasty dzień, eka (jeden) + das (dziesięć) = jedenaście. Tak więc Ekadaśi zwykle przypada jedenaście dni po pełni i jedenaście dni po nowiu. Chociaż czasami zdarzają się wyjątki od reguły. Ekadaśi ma wiele warstw. Dwa razy w miesiącu Kryszna udziela Swojej łaski w formie tego szczególnego dnia błogosławień-stwa. Podczas Ekadaśi należy położyć nacisk na bhakti lub służbę oddania. W szczególności należy praktykować ekanga Bhakti, czyli intonowanie świętych imion: Hare Kryszna Hare Kryszna Kryszna Kryszna Hare Hare Hare Rama Hare Rama Rama Rama Hare Hare. Aby lepiej ułatwić wzmożoną Bhakti, Ekadaśi jest dniem zreduko-wanych spraw doczesnych. Chociaż istnieją obowiązkowe zasady przestrzegania Ekadaśi, ogólne znaczenie jest takie, że jest to dzień Harivasary czyli Kryszny i dlatego należy spędzać jak najwięcej czasu bezpośrednio angażując się w Świadomość Kryszny. Śrila Prabhupada wprowadził Ekadaśi jako obowiązkową praktykę dla wszystkich wielbicieli Waisznawa. Vrata lub ślubowanie Ekadaśi jest niezwykle ważnym aspektem życia oddania. Może być stosowane w różny sposób w zależności od czasu, miejsca i okoli-czności; ale takiej szczodrej okazji nie należy odrzucać ani pomijać. "Przestrzeganie Ekadaśi-vrata i Dvadasi-vrata oznacza zadowolenie Najwyższego Osobowego Boga. Osoby zainteresowane postępem w świadomości Kryszny muszą regularnie przestrzegać Ekadaśi-vraty." (SB 9.4.29 zn.) Post eka dasyam na bhunjita vratam etad dhih vaisnavam Pełne jedzenie jest potępione w Ekadaśi, a post w tym dniu z pe-wnością bardzo podoba się Panu Krysznie. (Hari Bhakti Vilas 12.06.) Post jest aspektem Ekadaśi, który sam w sobie jest wielo-aspektowy. Post nie odnosi się po prostu do całkowitej negacji. Jak mówi ten werset, „pełne” jedzenie jest potępione; chodzi o to, że niepoważne ucztowanie jest najbardziej ohydne. Pomysł to anukalpa – anu znaczy „blisko”, a kalpa znaczy „zdolny”, więc pości się tyle, ile się da. Standardowe recepty na to, co można, a czego nie można przyjmować, są podane w sekcji o nazwie Anukalpa. Różne poziomy przestrzegania Ekadaśi Ekadaśi można przestrzegać na różnych poziomach, jak podano poniżej, i można wybrać konkretny poziom postu w zależności od wieku, stanu zdrowia i różnych innych czynników związanych ze stylem życia. · Prawdziwym sposobem na przestrzeganie Ekadaśi jest całkowity post bez picia wody. Nazywa się to postem nirjala. · Jeśli nie możesz przestrzegać postu nirjala, możesz wziąć tylko wodę. · Jeśli nie możesz tego zrobić, możesz również wziąć trochę owoców i mleka. · Kolejną opcją jest to, że możesz również przyjmować inne produkty niezbożowe, takie jak warzywa (z wyjątkiem cebuli i czosnku), korzenie, orzechy itp., tylko raz w czasie postu. · Ostatnią opcją jest jedzenie powyższych trzy razy, jak w zwykły dzień. Najważniejszym aspektem postu w Ekadaśi jest unikanie zbóż. Od Swojej młodości Śri Kryszna-Caitanya Mahaprabhu nauczał: „Ekadasite anna na khaibe – Proszę nie jedz zbóż w Ekadaśi”. (CC Adi 15.9) Powód niejedzenia zbóż jest podany w Padma Puranie przez Śrila Vyasadevę i opowiedziany w rozdziale – Historia Ekadaśi. Egzoteryczne ograniczenie powstrzymywania się od zbóż jest z pewnością centralną zasadą lub filarem wraty Ekadaśi; jednakże unikanie grama katha (przyziemnych rozmów) i kutinati (odnajdywanie błędów) również bardzo zadowoli Krysznę i nagrodzi ogromnie zwiększone nagrody za oddanie. Słowo post ma wiele znaczeń, ale główne znaczenie jest właściwie „mocno ustalone” – poszcząc w Ekadaśi utkniemy na Krysznie, a Kryszna utknie szybko w nas. Śri-radhovaca Śri-Krishnasya prasadartham kurutaikadasi-vratam tena vasyo harih saksad bhavisyati na samsayah Śri Radha powiedziała: Aby osiągnąć łaskę Pana Kryszny, powinieneś przestrzegać ślubu postu w Ekadaśi. W ten sposób uczynisz Pana Krysznę swoim uległym sługą. Nie ma co do tego wątpliwości. (Garga Samhita 4.9) Pełny post Tam, gdzie możliwy jest pełny post, jest to bardzo miłe, ale ze względów praktycznych Śrila Prabhupada ustanowił system przyjazny dla użytkownika, za którym wszyscy mogą podążać. Generalnie ważne jest, aby jeść tylko tyle, ile jest absolutnie konieczne i intonować tak dużo, jak to tylko możliwe. Jeśli bhaktowie przestrzegają bardzo ściśle, nie powinni być dumni i afiszować się ze swoimi wyrzeczeniami. Właściwie nie powinno się w ogóle rozmawiać z innymi o swoich wyrzecze-niach; raczej zatrzymanie ich dla siebie pozwoli uniknąć pychy. Muszą także szanować tych, którzy biorą trochę prasadam. Zdrowie jest na pierwszym miejscu, a maksymalizacja służby dla Kryszny jest najważniejsza. „Właściwie w dzień Ekadaśi nie powinniśmy jeść ani nawet pić wody. Ale w naszym Towarzystwie nie przestrzegamy tego tak ściśle. Mówimy, że w Ekadaśi nie wolno spożywać żadnych zbóż, ale można wziąć trochę owoców i mleko. To jest tapasya. Więc nie możemy wykonywać tej tapasyi? Jeśli nie jesteśmy przygotowani na podjęcie nawet tej bardzo, bardzo łatwej do wykonania tapasyi, to jak możemy oczekiwać powrotu do domu, z powrotem do Boga?" (BTG 19-10) O ile nie ma bardzo poważnego problemu zdrowotnego, można uniknąć zbóż. Ajurweda podaje, że żołądek jest główną siłą napędową wszystkich chorób, więc jedząc proste, łatwo przyswajalne produkty, faktycznie pomożesz poprawić swoje zdrowie. Poprzez praktykę jedzenia tylko anukalpy (niezbożowego ekadaśi prasadam) można stopniowo nabyć śakti (energię/determinację), aby zrobić post na wodzie lub ostatecznie post nirjala, czyli nie pić wody. Nie dlatego, że używamy naszych chorób hipochondrycz-nych jako wymówek; jednak musimy być świadomi, że nie jesteśmy świadomi sytuacji wewnętrznej innych. Jeśli ktoś nie jest w stanie w pełni pościć, to lepiej weź trochę prasadam i zaangażuj się w świadomość Kryszny. Post bez ziaren nie jest bardzo trudną rzeczą. Tylko przez jeden dzień można jeść po prostu unikając wszystkich zbóż i uzyskiwać wspaniałe rezultaty. Śrila Prabhupada często odprawiał półdniowe posty po prostu jedząc śniadanie w południe. To wciąż bardzo mocny post i zdecydowanie lepiej jest ukończyć z powodzeniem krótszy post i zyskać determinację, by następnym razem zrobić więcej, niż odgryźć więcej, niż można przeżuć. Mimo to Ekadaśi jest pomyślne, ponieważ „porażki są filarami sukcesu”. Z powodu tak wielu rozbieżności współczesnego życia, siła fizyczna przeciętnego człowieka jest znacznie mniejsza niż wtedy, gdy ten rodzaj postu był powszechnie praktykowany. Dlatego wielu bhaktów, którzy próbują przestrzegać tego ślubu, popada w fizyczne spustoszenie. Nawet jeśli zmuszają się do czuwania przez całą noc, nie mogą właściwie intonować z powodu głodu, słabości i zmęczenia. W takich przypadkach lepiej jest podążać procesem służby oddania odpowiednio do swoich fizycznych możliwości, niż próbować czegoś, czego nie można właściwie zrobić. Post oznacza, żejeśli nie czujesz się słaby, to pościsz – nie, że imitujesz Raghunathę dasa Goswamiego. Na początku nie jest to możliwe. Ale jest to możliwe, jeśli ćwiczysz. Nie jest niczym niezwykłym, że podczas postu czujesz się trochę słaby, chociaż z praktyką można pościć bez niepokoju przez słabość. Jednak, jeśli bhakta czuje się zbyt słaby, aby właściwie wykonywać swoje standardowe usługi, lepiej jest, aby w Ekadaśi zjadł trochę prasadam bez ziarna i kontynuował swoje regularne czynności. Jeśli jest służba i na moim poście, służba zostanie przerwana, wtedy mogę zjeść. „Teraz, jeśli ktoś czuje się słaby, może wziąć maha-prasadam aby pełnić służbę.” (Spacer poranny, Los Angeles, 7 czerwca 1976) Spanie przerywa post! Spanie przerywa post! To ważna kwestia, którą należy wziąć sobie do serca. Śrila Bhaktisiddhanta Sarasvati Thakura poważnie upomniał swoich uczniów, którzy próbowali całkowicie pościć w Ekadaśi, ale potem zasnęli. Wszystkie procesy jogi mają swoją nieodłączną cechę – abhjasę, czyli praktykę. Ta praktyka jest klasyfikowana według umiaru. „Należy uważać, aby nie jeść za dużo, nie spać za dużo lub pozostać w wygodnej pozycji. Dobrowolnie przyjmując pewne pokuty i trudności, należy spożywać mniej jedzenia i mniej snu. Są to procedury praktykowania wszelkiego rodzaju jogi, czy to bhakti -joga, jnana-joga lub hatha-joga. (SB 3.33.14) „Więc nie jest wymagane, aby nie jeść, nie spać, nie… Ale minimalizuj to; przynajmniej ureguluj to, spróbuj”. (SB 1.1.05) Kiedy Tamal Kryszna Goswami zapytał Śrila Prabhupada, czy wielbiciele mogliby w pełni pościć w Ekadaśi, Prabhupada odpowiedział: "Tak, ale nie kładź się i nie śpij". Sztuczne przestrzeganie jest jedynie powierzchowną oszczędnością. W rzeczywistości zakłócenie regularnej rutyny i służby bhakty może być nawet przeszkodą w jego duchowym postępie. Wielbiciele nie powinni też stosować ścisłego postu, aby zaimponować innym, ani uważać się za lepszych z tego powodu, lub wywierać presję na innych, aby również to zrobili. Pełny post w Ekadaśi jest opcjonalny i nikt nie powinien być do niego zmuszany. Otłuszczenie Nadużywanie jedzenia spowoduje, że mężczyzna będzie spał dłużej, niż jest to wymagane. Ta ludzka forma życia jest przeznaczona do wyrzeczeń, a wyrzeczenia oznaczają kontrolo-wanie seksu, spożywania pokarmów itp. W ten sposób można zaoszczędzić czas na aktywność duchową i oczyścić się zarówno zewnętrznie, jak i wewnętrznie. W ten sposób można oczyścić zarówno ciało, jak i umysł." (SB 4.28.35-36 zn.) Kryszna Katha Kryszna Katha to prawdziwe jedzenie! „Cały świat cierpi z powodu duchowego pragnienia. Każda żywa istota jest Brahmanem, czyli duszą, i potrzebuje pokarmu duchowego, aby zaspokoić swój głód i pragnienie. Niestety, świat jest całkowicie nieświadomy nektaru Kryszna-katha. Dlatego Ruch Świadomości Kryszny jest dobrodziejstwem dla filozofów, wyznawców religii i ogółu ludzi. Z pewnością Kryszna i Kryszna-katha są czarujące." (SB 10.1.13 zn.) Prawdziwą punya, czyli cnotami Ekadaśi, są sva-kathah krishna punya-śravana-kirtanah – właściwe słuchanie i intonowanie przesłań Kryszny, które same w sobie są cnotliwe. Guru Gauranga też pości Wielbiciel: W Ekadaśi możemy ofiarować ziarna Bóstwom? Prabhupada: O tak. Ale nie guru. Ekadaśi jest przestrzegane przez jiva-tattvę, a nie przez Wisznu. Pościmy, aby oczyścić naszą materialną chorobę, ale Radha-Kryszna, Caitanya… Caitanyi Mahaprabhu również nie można ofiarowywać zboża, ponieważ odgrywa On rolę bhakty. Tylko Radha-Kryszna, Jagannatha mogą być ofiarowane zboża. W przeciwnym razie Guru-Gauranga, nie. A prasadam nie powinno być spożywane przez nikogo. Powinno być przechowywane na następny dzień. [Rozmowa w pokoju Śrila Prabhupada, Tokio, 22 kwietnia 1972 r. Synchronizacja czasu Nauka obliczania, kiedy zaczyna się Ekadaśi, jest skomplikowana i oczywiście jest tu podany tylko bardzo niewielki wgląd. Zasadniczo księżycowy tithi (dzień) jest oczywiście obliczany przez księżyc, ale według kalendarza słonecznego każdy dzień zawsze zaczyna się o wschodzie słońca. Przy ustala-niu Ekadaśi brane są pod uwagę zarówno aspekty księżycowe, jak i słoneczne. Właściwy dzień Ekadaśi musi zaczynać się zgodnie z Arunodaya Viddhi - około jednej godziny dwanaście minut przed wschodem słońca. Kiedy dzień ma się rozpocząć w ten sposób, nazywa się to Suddha Ekadaśi lub Czystym Ekadaśi i nadaje się na post. Jeśli dzień zaczyna się po Arundaya Viddhi, jest uważany za nieczysty i post jest przestrzegany następnego dnia w Dvadaśi, kiedy to się dzieje, dwa dni są jakby zsynchronizowane i Dvadasi nazywa się Mahadvadaśi. Pełny opis obliczeń księżycowych i słonecznych Śri Ekadaśi znajduje się w Hari Bhakti Vilas, chociaż o wiele łatwiej jest postępować zgodnie z wcześniej przygotowanym kalendarzem. Doskonały system kalendarzy GBC można znaleźć tutaj: http://www.krishnadays.com/ Łamanie postu Niezależnie od tego, w którym dniu post ma miejsce, należy pościć od wschodu do wschodu słońca. Dobrą praktyką jest powstrzy-manie się od spożywania zbóż poprzedniego wieczoru, aby następnego ranka nie było zboża w organizmie. Jednak przez cały dzień postu można radośnie obżerać się Kryszna kirtanem i katha – aż do wybuchu! Jeśli chodzi o łamanie postu, trzeba być bardzo inteligentnym i opanowanym. George Bernard Shaw powiedział: „Każdy głupiec może pościć ale tylko mądry człowiek wie jak przerwać post”. Istnieje kalkulacja na śniadanie (parana) i należy tego uważnie przestrzegać. Nie, że zaraz po przebudzeniu wypycha twarz. Ta ostatnia część postu jest bardzo intensywnym czasem, wielbiciel intonuje swoje rundy i medytuje „poza” cielesną platformą. W momencie przerwania postu będzie się czuć ekstazę, że pomyślnie przeszło się przez cały okres, tym bardziej, gdy przerwa jest dobrze kontrolowana. Faktycznie będzie się goswamim! Dobrą techniką jest lekkie rozłożenie śniadania. Nawadniaj trochę na raz, weź coś lekkiego i bądź miły dla swojego żołądka – żołądka Kryszny! Jeśli przestrzega się się pełnego postu, czyli od wody, to nie ma potrzeby przerywania ziarnem. Bhakta może zjeść śniadanie z Caranamritą lub owocami; jeśli jednak post był przestrzegany przez zjedzenie Anukalpa Prasadam, to należy go przerwać, spożywając zboża. Jeśli post zostanie przypadkowo przerwany w dniu Ekadaśi, post powinien być przestrzegany ponownie następnego dnia! „Ponieważ było to Ekadaśi, zrezygnowaliśmy ze śniadania i pościliśmy do południa. Ale w porze lunchu wielbiciele nieumyślnie złamali ślubowanie Ekadaśi, ponieważ kucharz przypadkowo wrzucił groszek do warzyw. Nikt tego nie zauważył aż do południa. Na szczęście spóźniłem się na lunch, ponieważ byłem masować Śrila Prabhupadę. Gdy już miałem jeść, Jayapataka Maharadż krzyknął, żebym przestał. Chociaż początkowo zirytował mnie zakaz jedzenia, odetchnąłem z ulgą, gdy zwrócił mi uwagę na groszek. Zawstydzony Tamal Kryszna Maharadż udał się do Prabhupada, aby zdać raport co się stało i dowiedzieć się, co powinno być zrobione. Śrila Prabhupada powiedział nam, że wszyscy jesteśmy nonsensami. Gniewnie nas zganił: „Teraz musisz pościć przez trzy dni!" To zszokowało wszystkich. „Tak, taka jest procedura" potwierdził. Widząc oszołomiony wyraz naszych twarzy ustąpił, ale powiedział, że powinniśmy przestrzegać Ekadaśi przez resztę dnia, a potem jeszcze raz jutro w Dvadaśi”. (Dziennik transcendentalny tom 1) Słowa końcowe Śri Ekadaśi – słodkiego smaku tego rozkosznie soczystego dnia mogą doświadczyć wszyscy, którzy nauczą się pływać na jego delikatnie falujących falach miłości. Skupiając nasze działania na Ekadaśi, czarujący kochanek znany jako Kryszna będzie najbardziej zadowolony a Jego boska małżonka Śrimati Radharani, słysząc o naszych wysiłkach, bez wątpienia obdarzy nas swoim miłosiernym spojrzeniem w formie seva-bhava. asvamedha-sahasrani rajasuya-satani ca ekadasy-upavasasya kalah narhanti sodasim Mniej niż jedna szesnasta z rezultatów postu w Ekadaśi całkowicie przyćmiewa rezultaty stu radża-suya yajni i tysiąca asvamedha yajni! (Garga Samhita 8.41) meru-mandara-matrani papanie sata- janmasu ekam caikadasim gopyo dahate tula-rasi-vat O Gopi, tak jak ogień może natychmiast spalić wielki stos bawełny, tak więc nawet jedno Ekadaśi może spalić wielką górę Meru grzechów nagromadzonych przez ponad sto wcieleń. (Garga Samhita 8.44) Pokarmy, które można spożywać przez wszystkie dni w roku, w tym w Ekadaśi i Czaturmasyę: Wszystkie owoce (świeże i suszone), wszystkie orzechy i oleje wykonane z orzechów, ziemniaków, dyni, ogórka, rzodkiewki, dyni (ale bez loki), zielonej papai, cytryny, chlebowca, awokado, oliwek, orzechów kokosowych, gryki, wszystkich cukrów i wszystkich innych. Produkty mleczne – uważaj jednak na skrobię używaną do przygotowania słodkich potraw.
Przyprawy, które można stosować w Ekadaśi: Kurkuma (nie proszek), czarny pieprz, imbir (nie proszek), sól (pobrane z nowego lub czystego opakowania). Pancaratra Pradipa stwierdza: „Ten, kto bardzo ściśle przestrzega Ekadaśi, powinien unikać wszelkich przypraw z wyjątkiem pieprzu, soli kamiennej i kminku. Powinien także unikać niektórych warzyw, takich jak pomidory, kalafior, bakłażany i warzywa liściaste”.
Przyprawy NIE UŻYWANE w Ekadaśi: Sezam, asafetyda (hing), kozieradka, gorczyca, tamaryndowiec, koper włoski, seler, mak, kalonji, adżwain, kardamon, gałka muszkatołowa, goździki. Żywność ograniczona podczas Ekadaśi: Pomidory, bakłażany, kalafior, brokuły, papryka, groszek, ciecierzyca, wszystkie rodzaje fasoli – w tym produkty z fasoli (papadamy, tofu, tempeh, napoje zbożowe itp.)
Indyjskie Warzywa: Karela (gorzka cytryna), loki, parmal, toroi, kunli, drumstick (moringa), okra, kwiat banana.
Wszystkie warzywa liściaste: Szpinak, sałatki, kapusty, zioła liściaste, takie jak pietruszka, liście curry, liście miodli indyjskiej itp.
Zboża: Proso, jęczmień, żyto, owies, makaron, ryż, kukurydza, wszystkie rodzaje dahlu. Wszystkie rodzaje mąki z ziaren i fasoli – jak mąka ryżowa, mąka z ciecierzycy, mąka urad dahl itp. Skrobie z ziaren kukurydzy i produkty wytworzone z tych skrobi i zmieszane z nimi – takie jak soda oczyszczona, proszek do pieczenia, niektóre napoje bezalkoholowe, budyń, niektóre jogurty, puddingi, twaróg, słodycze, cukierki i tapioka.
Oleje z ziaren: Olej kukurydziany, musztardowy, sezamowy itp. oraz produkty smażone w tych olejach: – orzechy, chipsy ziemniaczane i niektóre przekąski.
|